Muharrem Günay
Muharrem  Günay
ZUHRİ AHİR NAMAZI
  • 0
  • 124
  • 05 Kasım 2019 Salı
  • 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
  • +
  • -

Zuhri ahir namazı Cuma namazından sonra kılınan öğle namazıdır. Bu namaz ihtiyaç olmaksızın birkaç yerde Cuma namazı kılındığı zaman bunu kılmak vacip, sadece ihtiyaç kadar birkaç yerde kılındığı zaman müstehap, birkaç yerde ihtiyaçtan dolayı mı yoksa başka bir sebepten ötürü mü kılındığı bilinmezse yine müstehap olur. Tek camisi olan köylerde zuhri ahir kılmak haramdır. Zira bir vakitte hem Cuma hem öğlenin edası yoktur. Ancak bunu öğlen namazı olarak değil de ‘‘vaktinde kılamadığım zuhri ahir namazı ’’ diye kılması doğru olmasa bile haram sayılmaz. (İslâm Fıkhı Ansiklopedisi, Zuhayli 2/383)
Ömer Nasuhi Bilmen zuhri ahir namazının kılınışı hakkında şöyle der:
“İmâmı Azam’a göre, bir beldede yalnız bir camide veya bir Musalla’da Cuma namazı kılınır, birkaç camide kılınmaz. Fakat İmâmı Muhammed ve İmâm Azam’dan diğer bir rivayete göre Cuma namazı, bir beldede bulunan birçok camilerde kılınabilir. Doğru olanda budur. Uygulama da böyle yapılmaktadır. İmâm Ebu Yusuf’tan bir rivayete göre, şehirde ancak iki yerde Cuma namazı kılınabilir. Diğer bir rivayete göre de, aralarında bir ırmak bulunmadıkça iki yerde de Cuma namazı kılınmaz.
Cuma namazının birçok camide kılınmasını caiz görmeyenlere göre, bir beldede kılınan birçok Cuma namazlarından hangisinde daha önce tekbir alınarak başlanmışsa o namaz sahih olur, diğerleri olmaz.
İşte böylebir ihtilaftan kurtulabilmek içindir ki, cumanın dört rekât son sünnetinden sonra “Zuhri ahir” adı ile dört rekât namaz daha kılınmaktadır. Şöyle ki : “Vaktine yetişip henüz üzerimden düşmeyen son öğle namazına” diye niyet edilir ve tam öğle namazının dört rekât farzı veya dört rekât sünneti gibi, dört rekat namaz kılınır. Daha iyisi sünnet namaz şeklinde kılmaktır. Çünkü Cuma namazı sahih olmamışsa, bu dört rekât ile o günün öğle namazı kılınmış olur. Bu namazın son iki rekâtına ilave edilen sure ve ayetler, farzın sıhhatine zarar vermez. Eğer Cuma namazı sahih olmuşsa, bu dört rekât kazaya kalmış bir öğle namazı yerine geçer. Kazaya kalmış böyle bir namaz bulunmayınca da nafile namaz olur.
I- Tek Camili Belde ve Köylerde Zuhr-i Ahir Kılınır mı?
Cumanın sahih olmasından şüphe edilmeyen tek camili yerlerde ve beldelerde Cuma tek cemaat halinde kılındığından zuhri âhir namazını kılmak gereksizdir. Çünkü cumanın bütün şartları mevcut olduğundan Cuma namazı öğle namazının yerini tutar. (İmadü’l İslâm/İslâm’ın Temel kitabı sayfa: 206) Tek camisi olan köylerde zuhri ahir kılmak haramdır. Zira bir vakitte hem Cuma hem öğlenin edası yoktur. Ancak bunu öğlen namazı olarak değil de ‘‘vaktinde kılamadığım zuhri ahir namazı ’’ diye kılması doğru olmasa bile haram sayılmaz. (İslâm Fıkhı Ansiklopedisi, Zuhayli 2/383)
İ- Zuhr-i ahirin kılınışı:
Cumanın son sünnetini kıldıktan sonra; “Niyet ettim vaktine erişip de üzerimden sakıt olmayan zuhri ahir veya son öğle namazını kılmaya” veya kısaca “zuhri ahir veya son öğle namazını kılmaya” diye niyet edip cumanın sünneti gibi yani her dört rekâtında da Fatiha ve sure okuyarak kılınır. Cuma sahih oldu ise kılınan bu namaz kazaya kalmış olan son öğle namazı yerine, Cuma sahih olmamış ise o günün öğle namazı yerine geçerli olur. Kaza namazı bulunmayanlar için de nafile namaz yerine geçer.
Zuhri-i Âhir’i Kılarken Kâmet Getirmek Gerekir mi?
Cuma namazının farzı için aynı yerde kâmet getirildiğinden zuhr-i âhir namazı için ayrıca bir kâmet getirmeye gerek yoktur. Ancak zuhr-i âhir yerine geçmiş günlere ait namazlardan birinin kazası kılınırsa o takdirde kamet getirilir.

Sosyal Medyada Paylaşın:

Düşüncelerinizi bizimle paylaşırmısınız ?

  • YENİ
  • YORUM