Yücel Çakmaklı vefatının 8. yılında anıldı

Yücel Çakmaklı için Zincirlikuyu Mezarlığı’nda gerçekleşen törene, ailesi, sevenleri ve arkadaşları katıldı. Çakmaklı’nın mezarı başında Kur’an-ı Kerim okundu, dua edildi.MİLLİ SİNEMANIN ÖNCÜSÜBahadır Çakmaklı, babasının çok iyi bir aile reisi olduğunu söyledi. Babasını özlemle andığını dile getiren Çakmaklı, “Onu çok özlüyoruz. Dua ediyoruz. Herkesten de dua etmelerini istiyoruz. Mekanı cennet olsun. Geriye dönüp baktığımızda, o günün [&hellip]

Yücel Çakmaklı için Zincirlikuyu Mezarlığı’nda gerçekleşen törene, ailesi, sevenleri ve arkadaşları katıldı. Çakmaklı’nın mezarı başında Kur’an-ı Kerim okundu, dua edildi.
MİLLİ SİNEMANIN ÖNCÜSÜ
Bahadır Çakmaklı, babasının çok iyi bir aile reisi olduğunu söyledi. Babasını özlemle andığını dile getiren Çakmaklı, “Onu çok özlüyoruz. Dua ediyoruz. Herkesten de dua etmelerini istiyoruz. Mekanı cennet olsun. Geriye dönüp baktığımızda, o günün koşullarında, çıktığı yolun ciddi bir mücadele gerektirdiğini görüyoruz. Bir mücadele vermiş. Biz de şu anda onun gibi yeniden milli ve manevi değerleri toplumda yaygınlaştırmaya çalışıyoruz.” dedi.
EN ÇOK BİRLEŞEN
YOLLAR’DAN ETKİLENDİ
Babasının eserleri arasında en çok “Birleşen Yollar” filminden etkilendiğini belirten Bahadır Çakmaklı, şunları kaydetti: “O dönemin popüler kültürü ve mahalle baskısı içinde babamın ‘Birleşen Yollar’ı çekmesi, dini değerlerin, dindarların hakir görüldüğü bir dönemde bence iyi bir filmdi. ‘Osmancık’, ‘4.Murat’ dizileri de çok ses getirdi ama ‘Birleşen Yollar’, insanların içindeki milli manevi duyguları, ezilmişliği üzerlerinden atmalarına vesile olan bir filmdir. ‘Minyeli Abdullah’ da bence o dönemde insanlara moral olan bir film oldu.”
Törene, Yücel Çakmalı’nın aynı adı taşıyan torunu ile sinema dünyasından aralarında İhsan Kabil, Nazif Tunç, Mesut Uçakan, İsrafil Kuralay, Yunus Güngör ve Kemal Çiftçi’nin bulunduğu birçok isim katıldı.
 “YÜCEL ÇAKMAKLI ANADOLU
 İNSANININ MANEVİYATINI
 FİLMLERİNDE YAŞATTI”
Hayatı boyunca milli ve manevi değerleri sinemaya aktarma çabasıyla öne çıkan yapımcı, yönetmen ve senarist Yücel Çakmaklı’yı vefatının 8. yılında sinema dünyasından isimler değerlendirdi.
Yönetmen Mesut Uçakan, AA Muhabirine yaptığı açıklamada, Çakmaklı’nın Türk sineması için bir dönüm noktası olduğunu dile getirdi.
Usta yönetmenin 1970’lerde çektiği “Birleşen Yollar” filmiyle sinemada öze dönüş hareketini başlattığının altını çizen Uçakan, “Daha sonra Oğlum Osman, Kızım Ayşe, Küçük Ağa, 4. Murat, Bir Adam Yaratmak, Osmancık ve Minyeli Abdullah gibi verdiği çok cesur eserlerle, iktidara yürüyen zihniyeti yoğuran ana damarlardan biri oldu. Yücel Çakmaklı, öz kültür ve inancına dayalı yeni bir medeniyeti kurmaya talip bir sinemacı kuşağının gelişine kapı araladı.” diye konuştu.
 “ÇAKMAKLI, ANADOLU
SİNEMASININ KURUCUSUYDU”
Yapımcı Nazif Tunç, usta ismin “milletin yönetmeni” olduğunu söyleyerek, “Çakmaklı, Anadolu sinemasının kurucusuydu. Öncü bir isimden bahsediyoruz. Sinemadaki yerli ve milli duyuştan, sağına, soluna bakmadan Anadolu insanının imanını ve maneviyatını filmlerinde yaşatmayı amaç edinmiş bir sinema mücahidinden bahsediyoruz.” dedi.
YÜCEL ÇAKMAKLI’YI YAŞATMAK, DÜNYADA VAR OLABİLME HİKAYEMİZİN
BİR PARÇASIDIR”
Yönetmen İsmail Güneş, usta ismin halka sinemayı sevdirdiğini ifade ederek, “Rahmetli Yücel Çakmaklı’nın sinemamıza kattığı en önemli durum, hayatı boyunca hiç sinema görmemiş insanları, anlattığı yerli hikayelerle salonlara çekmesidir. Yetiştikleri ortam itibariyle sinema sanatına tavırlı kitleleri bu sanatla tanıştırmış, sevdirmiş ve onları akın akın sinema salonlarına çekerek bilmedikleri bir sanat dalıyla barıştırmıştır. Bu gerçek bile onu kalıcı kılmak için yeterlidir. Rahmetle anıyorum.” diye konuştu.
“TOPLUMUMUZUN GEÇİRDİĞİ
SOSYOLOJİK EVREYİ İYİ TAHLİL ETTİ”
Sinema eleştirmeni İhsan Kabil, Çakmaklı’nın “milli sinema” akımıyla Türk sinemasında çığır açtığını, eserlerinde manevi değerleri sahici bir şekilde işlediğini ve bu değerlerin ortaya koyduğu hissiyatı kendi hayatında da yaşayan bir yönetmen olduğunu dile getirdi.
Çakmaklı’nın filmleriyle ulusal sinema yaklaşımını bir üst seviyeye taşıdığını kaydeden Kabil, “Toplumumuzun geçirdiği sosyolojik evreyi iyi tahlil ederek, geçmişle hesaplaşmasını medeniyet anlayışıyla bezeyerek olgun bir şekilde çizmiştir.” değerlendirmesinde bulundu.
“BÜYÜK MÜCADELELER
VERMİ�� BİR DAVA ADAMIDIR”
Sinema yazarı Suat Köçer ise asistanlıkla başlayıp ustalığa giden yolda, Yücel Çakmaklı’yı yalnızca yönetmen olarak tanımlamanın büyük haksızlık olacağını belirterek, “Zira Yücel Çakmaklı, yaşadığı dönemin hakim sanat anlayışına bağlı kalmayarak, ideallerini sinemada yaşatma konusunda büyük mücadeleler vermiş bir dava adamıdır. Filmlerinde biçimsel açıdan Yeşilçam kodlarına sıkı sıkıya bağlı kalırken, hikayelerinde aşkın bir alemin izini sürmüş, toplumsal yozlaşmayı ve bu yozlaşmanın yol açtığı yıkımları cesur bir biçimde sinemaya taşımıştır. Bu bağlamda öncü olmanın zorluklarını tatmış, bu zorlukları tek başına göğüslemeyi de bilmiştir.” dedi.
Usta yönetmen Yücel Çakmaklı, 23 Ağustos 2009’da hayata veda etmişti. 

Bakmadan Geçme