- Haberler
- Faydalı Bilgiler
- Rüyanın Rahmani Olduğunu Nasıl Anlarız?
Rüyanın Rahmani Olduğunu Nasıl Anlarız?
İnsanlığın var olmasından itibaren rüyanın¸ insanların yaşantısında büyük bir yeri oldu. İslâm âlimleri rüya hakkında Kur'an ve sünnetin açıklamalarıyla yetinmiştir. Uykuda görülen salih ve rahmanî rüyânın Allah katından gelen¸ bir kısmının müjdeleyici ve bir kısmının uyarıcı olduğu görüşünü benimserler.
Peygamber Efendimiz (S.A.V.) bir hadis-i şerifinde, "Esasen mü'minin rüyâsı peygamberliğin kırkaltı cüzünden bir cüzdür." buyurmaktadır. İslam alimleri de, rüya hakkında Kur’an-ı Kerim’i ve Peygamber Efendimiz (S.A.V.)’in sünnetinden yola çıkarak anlamlandırmaya çalışmıştır. Görülen rüyaların anlamı, her kişinin kendisine özel olduğu belirtilerek genel anlamda rahmani, şeytani ve şuuraltı olarak3’e gruba ayırmışlardır.
Rahmani rüyalar, salih rüyalardır, doğru ve birebir gerçekleşir. Peygamber Efendimiz (S.A.V.)’e de ilk vahiy rüya yolu ile bildirilmiştir. Şeytani rüyaların kulun psikolojisini bozup ibadetten düşürmeye yönelik olduğunu ve şuuraltı rüyaların ise kişinin kendisini etkileyen olayların tesiriyle görülen rüyalar olduğu görüşünü benimserler.
Bir rüyanın rahmani olduğunun en büyük ve en belirgin yanı, kişinin rüyada Peygamber Efendimiz (S.A.V.)’i görmüş olmasıdır. Buhârî, Müslim, Tirmizi, İbn Mâce, İbn Hanbel ve Taberanî'nin rivâyet ettikleri bir hadiste Peygamber Efendimiz (S.A.V), "Rüyasında beni gören, gerçekten beni görmüştür. Çünkü, Şeytan hiçbir şekilde bana benzer bir surete giremez." (es-Suyuti, Kıtful-Ezharil-Mütenasira, s. 171) buyurmuştur.
Rahmani rüyalar, genellikle seher vaktinde ve doğru sözlü kişiler tarafından görüldüğü de rivayetler arasındadır. Bu rüyalar Allah’tan gelen önemli mesajlar içerir. Peygamber Efendimiz (S.A.V.), “Bu gece içinizden rüya gören var mı?” diye sorar, çoğu zaman da kendisi görmüş olduğu rüyaları anlatır ve tabir ederdi. Rahmani rüyalar nasıl görülmüşse görüldüğü gibi aynen çıkar. Bir kısmı ince bir perdeye bürünmüş olarak belirir, bazıları da çok kalın bir perdeye sarılır. Perdeli olanlar ise ancak doğru bir biçimde yorumlanınca anlaşılır. Peygamberimiz özellikle vahyin ilk aylarında gördüğü rüyalar olduğu gibi aynen çıkardı, bu rüyalar için hiçbir biçimde yoruma ihtiyaç duymazdı.