- Haberler
- Faydalı Bilgiler
- Miraç Ne Anlama Gelir?
Miraç Ne Anlama Gelir?
Miraç, dini İslam'da, Peygamber Efendimiz Muhammed’in (S.A.V) göğe yükselip, Allah ve öte âlemleri görüp geriye döndüğü rivayetlerine verilen isimdir.
Miraç olayındaki rivayetlerde; Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed’in (S.A.V) kalbinin temizlenmesi, bineği Burak ve Melek Cebrail eşliğinde Mescid-i Aksa’ya (İsra) gidişir.
MİRAÇ OLAYI ÇEŞİTLİ KADEMELERDE GERÇEKLEŞİR
Miraç; Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed, bineği Burak’ı bağlayıp peygamberlere namaz kıldırma, muallak taşından göğe yükselme, Allah ile konuşmaları, gök katlarında diğer peygamberler ile diyalogları, cennet ve cehennemi görme ve geri dönme gibi bölümlerden oluşur. Sonraki yüzyıllarda yazılan miraçnamelerde Ali’ye benzer şekilde, İslam tarihinde Satuk Buğra Han, Ahmed Yesevi ve Celaleddin Rumi gibi Muhammed’den yüzyıllar sonra yaşamış dini, politik şahsiyetler bile miraç hikâyelerine dahil edilir. Böylece Alevi kültürü gibi bu kişilerin görüş ve uygulamaları da meşrulaştırılarak İslam kültürünün temel parçaları arasına sokulur ve yüceltilir.
İSRA VE MİRAÇ OLARAK ANILIR
Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed’in Miraç Gecesi kullandğıı bineği Burak, 17. yy’a ait bir minyatürde, Burak ile ilgili tanımlamalar İslam öncesi inanç sistemlerinde yer alan heykellerle paralel imgeler içerdiği tarihçiler ve araştırmacılar tarafından ifade edilmiştir. “Kendisiyle yukarı çıkılan şey, merdiven” anlamına gelen kelime, Türkçeye “yükseğe çıkma” şeklinde çevrilir ve uruc (yükselme) kökünden gelir. İsra, Arapça’da gece yolculuğuna verilen isimdir. Muhammed’in geceleyin Mescid-i Haram’dan Burak adı verilen binek üzerinde Kudüs’teki Mescid-i Aksa’ya götürülmesini ifade eder. Birlikte İsra ve Miraç olarak anılır.
MUALLAK TAŞI KUBBETÜ’S SAHRE’YE YAPTIRILIR
Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed’in göğe yükselirken ayağını bastığına inanılan Muallak taşı, üzerine Abdülmelik bin Mervan tarafından Kubbetü’s-Sahre yaptırılır. Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed’in, Miraç efsanesinde yer verilen hadislere göre Burak ve Cebrail’le birlikte cehennemi ziyaret eder ve “utanmaz kadınların” saçlarını yabancılara gösterdikleri için ebediyen cezalandırıldıklarını görür. Bu tema 15’nci yüzyılda İran’da bir minyatürde işlenmiştir.