İLMİ İLE AMEL ERMEYEN İMAMIN ARKASINDA NAMAZ KILMAK MEKRUHTUR

İLMİ İLE AMEL ERMEYEN İMAMIN ARKASINDA NAMAZ KILMAK MEKRUHTUR

Muharrem Günay 18 Haziran 2014 Çarşamba 03:00:00
  İslam’da ilim ile amel etmek esastır. Yüce kitabımızda: “Ey iman edenler! Yapmayacağınız şeyi niçin söylüyorsunuz? Yapmayacağınız şeyi söylemeniz, Allah yanında ne kadar çirkindir” (Saf 61/ 1-2) buyrulmaktadır. Bu bakımdan imam ilmi ile amel etmelidir. İlmi ile amel etmeyen ve amel bakımından bid’ad ehli olan bir imamın arkasında namaz kılmak mekruhtur. Ömer Nasuhi Bilmen de “Âşikâre haram işleyenin imameti tahrimen mekruhtur.” Diyor. (Bak Ö. Nasuhi Bilmen, B.İ.İ; İmamlık ve Cemaat Bölümü; sayfa: 147)
Şeyh Abdurrahman Bin Yusuf İmadü’l İslâm adlı eserinde; “Fasıkın, bid’at ehlinin – gerek sünnet ve cemaat ehli olmayanlarınki gibi itikadi bid’at sahibi ve gerekse sakalı kesik olmak gibi amali bid’ad sahibi olsun – imamlığı mekruhtur.” Demektedir. (İmadü’l İslâm/ İslâmın Temel Kitabı, sayfa: 130,çeviren: Mehmet Rahmi)
Her ne kadar bidat ehlinin ve fasıkın arkasında namaz kılmak kerahaten caiz ise de cemaat halinde namaz kılarken, bidat ehli olmayan salih ve ehliyetli imamları tercih etmek daha güzeldir.
Erkeklerin kadınlara ve henüz büluğ çağına ermemiş çocuklara uyup namaz kılması caiz olmadığı gibi, aklı yerinde olanın bunağa, Kur’an okuyucusunun okuyamayan kimseye, elbisesi temiz olanın pis olana, özrü olmayanın özürlüye uymaları caiz değildir
Bir kimsenin, haklı olarak kendisinden hoşlanmayan bir cemaate namaz kıldırması da mekruhtur. Fakat daha ehliyetli biri yoksa hoşlanmamaya bakılmaz.
Mezhep değişikliği iktidaya-uymaya engel değildir. Bu hususta en faziletli olan her mezhebin kendi imamına uymasıdır. Kendi mezhebinden imam yoksa olana uymak gerekir.
İmamın Abdest Konusunda Diğer Mezhepleri de Dikkate Alması Menduptur.
Hanefi mezhebinde olan bir kimse, kendi mezhebine göre abdesti bozmayıp başka mezhebe göre abdesti bozan bir hal ile karşılaştığı zaman, ihtilaftan kurtulmak için abdest almalıdır. Böyle hareket etmek, bilhassa imamlar için menduptur. (Ö. Nasuhi Bilmen, B.İ.İ: 93)
İmam Sağlığına Dikkat Etmeli
Yüce dinimiz islam sağlığı korumanın üzerinde önemle durur. Çünkü her şeyden önce sağlık gelmektedir. Kişi kendi ve ailesinin sağlığını korumakla görevlidir. İmam sağlığını korumak açısından sadece kendisine karşı değil, Allah’a ve cemaate karşı da sorumludur. Bu bakımdan imamın sağlığına ve sesini korumaya özel bir önem göstermesi gerekir. Bunun için imam olan şahıs hastalık önleyici gerekli tedbirleri önceden almalıdır. İmamın sağlığına gereken önemi göstermemesi namazda mekruh olan öksürmek, boğazı kazımak gibi şeyleri yapmasına sebep olur.
Abdest Konusunda Özürlü Bir Kimse Cemaate Namaz Kıldırabilir Mi?
Abdestle ilgili özrü olan bir kimse, özrü olmayan kişilere imamlık yapamaz. Aynı şekilde, akli melekesi yerinde olmayan olana, Kur’an okuyamayan okuyabilene, elbisesi temiz olmayan temiz olana imamlık yapamaz. Çünkü imam, kendisine uyan kimselerin durumundan daha aşağı olmamalıdır (İbn Hümam, Fethü’l-Kadir, II, 366).

Sosyal Medyada Paylaşın:

BİRDE BUNLARA BAKIN

Düşüncelerinizi bizimle paylaşırmısınız ?

E-Gazete Arşivi