FARZ VE VÂCİB  NAMAZLARDA AYAKTA DURMAK FARZDIR

FARZ VE VÂCİB NAMAZLARDA AYAKTA DURMAK FARZDIR

* Özür olmaksızın yalnızca bir ayak üzerinde durmak mekruhtur. Fakat böyle kılınan bir namazı iade etmek de gerekmez.
* Bir özür olmadıkça, farz namazlar hayvan üstünde kılınmaz. Yürümekte olan bir araba da, yürümekte olan bir hayvan hükmündedir. Binaenaleyh zaruret bulunmadıkça, farz ve vâcib namazlar, hareket hâlindeki araba içinde kılınmazlar.
* Hareket hâlindeki bir gemi içinde, bütün namazlar oturarak kılınabilir. Fakat ayakta kılınması efdaldir.
* Uçuş hâlindeki bir yolcu uçağı da, hareket hâlindeki gemi mesâbesindedir.
* Ayakta durmaya mâni ciddî bir özür ve hastalığı olan kimse, namazı oturarak kılabilir. Bir müddet ayakta durmaya gücü yeten kimse, o miktar ayakta durmalı, sonra oturmalıdır. Hattâ sadece iftitah tekbîrini ayakta almaya iktidarı olan, tekbîri ayakta alır ve sonra oturur.
* Sünnet ve müstehab namazları, bir özür olsun olmasın oturarak kılmak câizdir. (efdal olan ise ayakta kılmaktır). Bundan sadece sabahın sünneti müstesnadır. Teravih namazı da, sabahın sünneti gibi, bir özür olmaksızın oturarak kılınmaz.
* Bir kimse ayakta başladığı nâfile namazı oturarak; oturarak başladığı nâfileyi de sonradan kalkarak ayakta tamamlayabilir.
* Namaz kılan kimse kıyamda secde edeceği yere bakar. Mescidi Haram’da da namaz kılan kimse secde mahalline bakar. Çünkü Sevgili Peygamberimiz kıyam hâlinde secde mahalline bakardı. (Mevsılî, el-İhtiyâr, 1, 48) Başını çevirmeden gözünün görüş alanına giren bir noktaya bakmasında da kerahet yoktur. (Merğînânî, el-Hidâye, 1, 63) Buna göre namaz kılan kimse Ka’be’ye de bakabilir.
3-Kıraat
Namazda, kıyam hâlinde, yani, ayakta iken Kur’an-ı kerîm’den bir veya birden fazla âyet okumaktır.
Namazda en az bir âyet miktarı Kur’an okumak farzdır. Ancak âyet iki veya daha çok kelimeli olmalıdır. Tek kelimeli âyetle namaz sahih olmaz. Fâtiha sûresini okumak ise, vâcibdir.
Bir âyet-i celîleden başkasını okumağa gücü yetmeyen kimse o âyet-i kerîmeyi İmâm-ı A’zam’a göre bir kere okur. Bir rek’atta üç kere tekrar etmez. İmâmeyn’e göre ise tekrarlar. Fakat üç âyet bilen kimsenin aynı âyeti 3 kere tekrar etmesi, imameyn’e göre de câiz olmaz.
Âyete’l-kürsî gibi uzun bir âyetin bir kısmını bir rek’atta, diğer kısmını da diğer rek’atta okumak, sahih olan görüşe göre câizdir. Fakat yapmamak daha efdaldir.
Vesiletü’n Necât Seâdet Yolu adlı eserin Namaz ve Fazileti bölümünde de Kıraat konusu işlenirken şöyle deniyor:

Sosyal Medyada Paylaşın:
İlginizi Çekebilir

BİRDE BUNLARA BAKIN

Düşüncelerinizi bizimle paylaşırmısınız ?

E-Gazete Arşivi