'Ahşap yakma sanatı, sabır ve dikkat gerektiriyor'

Afyon Kocatepe Üniversitesi Afyon Meslek Yüksekokulu Malzeme ve Malzeme İşleme Teknolojileri Bölümü Mobilya ve Dekorasyon Programı Öğretim Görevlisi Abdi AtılganKoordinatörlüğü'nde, Mobilya ve Dekorasyon Programı ve Mimari Restorasyon Programı öğrencilerinin, Geleneksel El Sanatları ve Ahşap Süsleme Teknikleri Dersleri kapsamında uygulama proje olarak oluşturulan eserlerin yer aldığı sergi beğeni topladı. Sergide teşhir edilen eserler arasında başta hat [&hellip]

Afyon Kocatepe Üniversitesi Afyon Meslek Yüksekokulu Malzeme ve Malzeme İşleme Teknolojileri Bölümü Mobilya ve Dekorasyon Programı Öğretim Görevlisi Abdi AtılganKoordinatörlüğü’nde, Mobilya ve Dekorasyon Programı ve Mimari Restorasyon Programı öğrencilerinin, Geleneksel El Sanatları ve Ahşap Süsleme Teknikleri Dersleri kapsamında uygulama proje olarak oluşturulan eserlerin yer aldığı sergi beğeni topladı. Sergide teşhir edilen eserler arasında başta hat sanatı olmak üzere tarihi ve doğa ile ilgili manzara resimleri, bazı devlet büyüklerinin temsili silüeti gibi tablolar yer alıyor.
GENÇLERİN YÖNELMESİ ÖNEMLİ
Ahşap yakma sanatı hakkında bilgi veren Afyon Kocatepe Üniversitesi Afyon Meslek Yüksekokulu Malzeme ve Malzeme İşleme Teknolojileri Bölümü Mobilya ve Dekorasyon Programı Öğretim Görevlisi Abdi Atılgan, “Amacımız gençleri, geçmişi Selçuklulara dayanan bir kültürün mirasçıları olarak, ahşap dağlama sanatını tanıtmak. Böylelikle aktif olarak çoğunun bu durumla yakından ilgilendiğini, hatta kendileri yakma makinesi alarak evlerinde boş vakitlerini ahşap yakma yaparak değerlendirdiklerini söyleyebilirim. Ayrıca, gençlerin popüler kültürün tuzaklarından uzak tutarak, bu ve buna benzer evrensel sanatlarla uğraşmayı bir yaşam tarzı haline getirmekte amaçlarımız arasında sayabiliriz.Ahşap yakma motiflerini-resimlerini iki şekilde ahşaba aktarmak mümkün. Bunlardan birincisi tamamen hayal gücüyle yada serbest resim-ressamlık bilgi ve becerisini kullanarak oluşturulan eserler. Ki bunlara sanat eseri demek mümkündür. İkincisi genelde bir resmi, motifi yada hat yazısını ahşap malzemeye kopya ederek aktarmak ve sonrasında yakma kalemi ile motiflerin içini ton farkı oluşturarak elde etmek. Bu şekilde yakma yapanlara da zanaatkâr demek daha doğru olur sanırım” dedi.
HERKES AMATÖR OLARAK UĞRAŞABİLİR
Bu sanatın dikkat gerektiren bir uğraş olduğunu hatırlatan Atılgan, “Ahşap yakma sanatı, ciddi sabır ve dikkat gerektiren bir iş. Çünkü yanlış yaktığınız ahşabı silme kazıma olasılığınız yok. Çok ince işçilik gerektirdiği içinde uzun zaman alan bir uğraş. Ama eser tamamlandığında ve ortaya çıkan tablo insanın bütün yorgunluklarını unutturuyor. Amatör olarak herkesin uğraşabileceği bir sanat. Ben, günümüz yoğun yaşam şartlarında, insanların stres sıkıntı ve psiko-sosyaletmenlerden uzaklaşıp insanı dinlendiren, motive eden sabrı öğreten bir  ruhsal terapiye de soyut olarak etkisi olduğunu belirtmek isterim.Ahşap yakma sanatının geçmişi ile ilgili belli bir tarihi yok. Bu sanatın ilk örneklerinin Amerika’daki yerlilerde deri üzerine yazılmış şekliyle görüldüğü, daha sonra Avrupa’nın birçok ülkesinde, Japonya ve Çin’de ahşap dağlama sanatının üniversitelerde ders olarak okutulmaya başlandığı bilgisini biliyoruz. Bu sanat bir evrensel sanat olmakla birlikte aynı zamanda bir sentez sanatıdır. Çünkü ahşap yakma sanatı ebru, tezhip, hat ve resim sanatının hepsinin rahatlıkla bir arada kullanılmasına çok müsait” ifadelerini kullandı.


PÜF NOKTALARI NELER?
Ahşap yakma sanatı hakkında püf noktaları da sıralayan Atılgan, şöyle devam etti:
“Ahşap yakmanın püf noktaları olarak sayabileceğim birkaç husus var; Öncelikle yapılacak ilk iş resmedilecek figürün veya yazının hangi büyüklükte yapılacağına karar vermektir. Hat için açık renkli ham MDF(Lif levha), resimler ve manzaralar içinse kavak yada huş ağacı kontrplağı kullanmak daha uygundur. Bunun sebebini de“HamMDF serttir. Harflerin kendine özgü incelik, kalınlık, genişlik, darlık yapıları vardır.Onların bozulmaması, dağılmaması için sert zeminli ağaç esaslı malzeme kullanmak daha mantıklı. Kavak ve huş ağacının hat çalışmalarına uygun olmayışını da, yakma kalemini (havyayı)ahşaba değdirdiğiniz an dağılma olur, hattın şekli değişir. Bunun sebebi de kavak ve huşağacınınlifli, yumuşak yapısıdır.Ona göre ahşabın üzerine hat yazılırken onu bir hattatın göreceği düşünülmeli, bu sebeple hattı bozmadan yazmaya özen gösterilmelidir. Burada bütün iş, ahşabı yakan kişinin kalemini doğru kullanılması ile ilgilidir. Koyu yakılacak yerler yüksek ısıda yada bekleterek yakmak, açık kahverengi tonları elde etmek istiyorsak düşük ısıda yada hızlı kalem hareketleri ile yakmak gerekir. Kalemin rahat hareket etmesi için ahşap zeminin pürüzsüz olması gerekir. Bunun için öncelikle resmi kopyalamadan, ince kum taneli zımpara kullanabiliriz. Ahşapta elde edilen renk olarak, siyah ile açık kahverengi renkleri arasında bir ton farkı oluşturmak mümkündür. Fon ve gölgelendirmelerle daha dolu ve anlamlı tablolar ortaya çıkıyor.”

Bakmadan Geçme