ABDESTİN ÇEŞİTLERİ

ABDESTİN ÇEŞİTLERİ

1 – Farz olan abdestler,
2 – Vâcib olan abdestler,
3 – Mendub olan abdestler.
Farz Olan Abdestler:
21) Abdesti olmayanın namaz kılmak için abdest alması farzdır. Kılınacak namaz ister nafile, isterse cenaze namazı olsun.
22) Tilâvet secdesi ve Kur’an’a el sürmek için de, abdestli bulunmak şarttır.
Vâcib Olan Abdestler:
23) Kâ’be-i Mükerreme’yi tavâf için (abdestsiz olana) abdest almak vâcibdir. Kâ’be, abdestsiz olarak tavâf edilirse, bu tavaf sahih olur. Ancak abdestin terkinden dolayı, tavâfın nev’ine göre kurban kesilmesi veya sadaka verilmesi icap eder.
24) Tefsîr kitablarına el sürmek için abdest almak da, Kur’an’a hürmeten vâcibdir.
Mendûb Olan Abdestler:
Yukarıda saydığımız hususlar dışında pek çok halde de abdest almak mendûb (müstehab) olur. Bunlardan bâzılarını sıralayalım:
25) Fıkıh, Hadîs ve Akâid gibi dinî kitabların elle tutulabilmesi için abdest alınması mendubdur. Bu kitabları okumak için abdest almak, dinî ilimlere hürmet içindir. Peygamberimizin ashâbı ve o zamanın âlimleri bu hususa çok dikkat ederlerdi.
İmam-ı Hulvanî:
“Biz ilimde bu pâyeye ve mertebeye ilme karşı duyduğumuz saygı ve hürmet ile nâil olduk. Çünkü ben abdestsiz olarak elime kâğıt dahi almadım” der.
İmam Sarahsî ise:
“ Bir gece bağırsaklarından rahatsızlanmıştı. “İlmî çalışmama devam edebilmem için, o gece on yedi kere abdest aldım” der.
26) Uyumadan önce abdest almak da mendubdur.
27) Uykudan kalktığı vakit abdest almak..
28) Devamlı abdestli bulunmak için abdest almak.
29) Abdestli iken abdest üzerine abdest almak. (Peygamber sünnetidir)
30) Kazara yapılan gıybet, söylenilen yalandan, koğuculuktan, sövmek gibi günahlardan sonra abdest almak.
31) Kahkaha ile güldükten sonra abdest almak.
32) Öfkeyi gidermek için abdest almak. Bu hususta Peygamberimiz şöyle buyurmuşlardır: “Öfke Şeytan’dandır. Şeytan da ateşten yaratıldı. Ateşi de ancak su söndürür. Bu hâle göre biriniz öfkelenirse hemen abdest alsın.”
33) Ezbere Kur’an okumak için abdest almak.
34) Hadîs okumak ve hadîs rivâyet etmek için abdest almak.
35) Şer’î ilimlerden birini okumak veya okutmak için abdest almak.
36) Arafat’ta vakfede durmak ve Safâ ile Merve arasında sa’y etmek için abdest almak.
37) Kadına dokunmak gibi mezhepler arası abdesti bozup bozmayacağı ihtilâflı meselelerden kurtulmak için abdest almak.
38) Cenazeyi yıkamak ve takip etmek için abdestli olmak.

Sosyal Medyada Paylaşın:

BİRDE BUNLARA BAKIN

Düşüncelerinizi bizimle paylaşırmısınız ?

E-Gazete Arşivi